Dårlig søvn kan gøre dig tyk og nedsætte din livskvalitet

Hvis du over en længere periode får en dårlig nattesøvn, så kan det nedsætte din livskvalitet og din evne til at træffe de gode og sunde beslutninger og valg i dit liv. Det kan føre til en forøget kropsvægt og diverse livsstilssygdomme, derfor er en god nattesøvn hver eneste nat utrolig vigtigt for dig.

Få styr på de gode vaner

Det gode og sunde liv bygger på nogle gode og faste rutiner igennem den almindelig dagligdag. Det bygger på at du står op i god tid, tager et bad, får soigneret dig selv, får spist en god og solid morgenmad, at du omgås positive og gode mennesker, at du spiser sundt og er aktiv hver eneste dag. Med hensyn til din søvn er det ligeledes vigtigt at du skaber og daner nogle gode vaner, det kan være at du laver en regel om at klokken 22:00, skal du ligge i din seng, der må ikke være fjernsyn i soveværelset, men du må gerne læse i en bog indtil du falder i søvn, det er en god og sund vane med nogle klare regler som er til at forholde sig til.

Vælg en god seng

Får at få den bedste søvn hver nat er det selvfølgelig vigtigt at have en god seng at sove i, men hvad skal man vælge og hvilken type seng passer til netop dine behov. For at blive klogere på valget af seng, kan du se denne liste med de bedste kontinentalsenge og denne med test af elevationssenge. Hvis du eksempelvis gerne vil kunne læse i sengen om aftenen, så er en elevationsseng et rigtig godt valg, her kan du nemt indstille sengen til den bedst mulige læsestilling og når du skal sove kører du blot sengen tilbage i stilling slukker for lyset.

Spis rigtigt

En god og sund kost kan give dig et langt bedre liv og livskvalitet, men det kan altså også give dig en bedre søvn og dermed mere energi i hverdagen. Forestil at du hver aften spiste et stykke kage, lidt chokolade og en pose slik, det er utrolig meget energi du indtager inden du skal sove og når du går i seng kan du have svært ved at finde ro og kroppen arbejder igennem for at forbrænde alt den indtagede sukker. Igen bør du lave en regel for dig selv om at du eksempelvis ikke må spise andet end et stykke frugt efter aftensmad og indtil det er sengetid.

Vælg den aktive livsstil

Hvis du har du en inaktiv livsstil og samtidig indtager lidt for meget usundt, så er der meget energi i kroppen som ikke blive forbrændt, og det kan give en dårlig søvnrytme. Sørg for at du får rørt dig hver eneste dag og at du holder din krop i gang. Mange bruger deres børn som en undskyldning for ikke at kunne træne og holde sig i form, men hvad med at holde dig i form sammen med dine børn og din familie, gør det til et projekt for hele familien at være i god form altid.

Share This

About the author

Mit navn er Mia Oxholm Andersen. Jeg er 20 år og oprindeligt fra Sønderborg. Jeg elsker mode og går dagligt og kigger på tøj, enten på nettet eller her på Mallorca, hvor jeg pt. er bosat. Vil du vide mere om mig, kan du følge mig på Google+, hvor vi hurtigt vil kunne lære hinanden bedre at kende. :)

View all articles by Mia Langholz

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *